
woensdag, mei 31, 2006
Nieuws over Perpignan
Vandaag is door de organisatie van het Visa pour l'image-fotofestival, dat jaarlijks in Perpignan wordt gehouden, een gedeelte van het programma bekendgemaakt.
Begin september zijn in het Zuid-Franse stadje tentoonstellingen te zien van Eric Baudelaire, Peter Dejong (The Best of), Elliott Erwitt, Claudia Guadarrama, Todd Heisler, James Hill, Henri Huet, Lynn Johnson, Diego Levy, Gerd Ludwig, Jean-Luc Manaud, Hiromi Nagakura, Bruno Stevens en Alvaro Ybarra Zavala.
Bovendien een expositie onder de naam Covering the quake (door 16 Reuters-fotografen) en "Katrina" (verzameld werk van Thomas Dworzak, Paolo Pellegrin, Kadir van Lohuizen en Stanley Greene). Daarnaast de gebruikelijke Franse selectie "Daily Press" en de World Press Photo-tentoonstelling.
Kortom, veel van de "usual suspects" zijn weer aanwezig. Mijn advies: Neem een dikke portemonnee en een sterke maag mee!
Tot slot: festivaldirecteur Jean-François Leroy is not amused door het grote aantal ingestuurde foto's van weduwen en moeders met foto's van gesneuvelde soldaten (of andere betreurde familieleden) in hun armen geklemd:
We can no longer refer to it as a fashion or trend; there were so many reports sent in this year which were nothing more than a series of posed shots showing people clutching the portrait of a loved one now dead – victims of the tsunami, of Chernobyl, famine or war – we could have done an entire festival with the same type of report. How boring! Do we really need to point out that the sum total of individual stories can never – or so rarely – tell a full story. And when a trend becomes a system, then we really have the ultimate form of boredom!
(Toe maar. Of misschien is meneer Leroy gewoon wat chagrijnig door het slechte weer in Parijs, of de voorraad aan drank en sigaretten was net uitgeput.)
Begin september zijn in het Zuid-Franse stadje tentoonstellingen te zien van Eric Baudelaire, Peter Dejong (The Best of), Elliott Erwitt, Claudia Guadarrama, Todd Heisler, James Hill, Henri Huet, Lynn Johnson, Diego Levy, Gerd Ludwig, Jean-Luc Manaud, Hiromi Nagakura, Bruno Stevens en Alvaro Ybarra Zavala.
Bovendien een expositie onder de naam Covering the quake (door 16 Reuters-fotografen) en "Katrina" (verzameld werk van Thomas Dworzak, Paolo Pellegrin, Kadir van Lohuizen en Stanley Greene). Daarnaast de gebruikelijke Franse selectie "Daily Press" en de World Press Photo-tentoonstelling.
Kortom, veel van de "usual suspects" zijn weer aanwezig. Mijn advies: Neem een dikke portemonnee en een sterke maag mee!
Tot slot: festivaldirecteur Jean-François Leroy is not amused door het grote aantal ingestuurde foto's van weduwen en moeders met foto's van gesneuvelde soldaten (of andere betreurde familieleden) in hun armen geklemd:
We can no longer refer to it as a fashion or trend; there were so many reports sent in this year which were nothing more than a series of posed shots showing people clutching the portrait of a loved one now dead – victims of the tsunami, of Chernobyl, famine or war – we could have done an entire festival with the same type of report. How boring! Do we really need to point out that the sum total of individual stories can never – or so rarely – tell a full story. And when a trend becomes a system, then we really have the ultimate form of boredom!
(Toe maar. Of misschien is meneer Leroy gewoon wat chagrijnig door het slechte weer in Parijs, of de voorraad aan drank en sigaretten was net uitgeput.)